אפליה בעבודה – חוקים יש, האם זה עדיין קורה? כן!

אפליה בעבודה זה לא דבר חדש, זה קורה כמעט בכל מקום לצערנו והמצב הולך ומשתפר אולי סטטיסטית אך בפועל? לא בטוח. אפליה בעבודה תמיד הייתה קיימת ולפני כמה שנים קמו חוקים כדי להגן על העובד מפני אפליה כזו או אחרת. האם החוקים באמת עוזרים? האם האפליה באמת מצטמצמת?

ישנם שלל דוגמאות על כל סוג אפליה בעבודה ועל כל סעיף בחוק שנתן שמות שקבע וסידר את הסוגים האלה.

אפליה על רגע לאום: החוק קובע שאסור להפלות לרעה על רקע הלאום ולמרות זאת בשנת 2002 בעל מסעדה אשר העסיק שני עובדות ערביות ללא ידיעת עובדה זו פיטר את שניהם ברגע ששמע אותן מדברות בערבית. האבסורד הוא שהוא אפילו לא הרגיש צורך להסתיר את זה ופירט להם את הפיטורין בטענה שהן ערביות והוא לא יכול להעסיק אותן. העובדות תבעו את המעסיק וזכו בתביעה.

אפליה על רקע מוצא
פערים חברתיים בין מזרחים לאשכנזים קיימים בישראל וכבר מזמן אינם מפתיעים אף אחד. אך בתעסוקה הדבר מעוגן בחוק ולמרות זאת עדיין קיימים אפליות מעוררות זעם. מחקרים מראים שלשם משפחה אשכנזי יש סיכוי של 25% גבוה יותר להתקבל למקום עבודה מאשר שם משפחה מזרחי.

אפליית נשים קיימת גם כן למרות חוק אפליה בעבודה
ברוב המקרים נשים ירוויחו פחות מגברים גם אם מדובר באותה המשרה בדיוק. ההפרשים יכולים להגיע גם לעשרות אחוזים וזה אך ורק בשל ההבדל בין המינים. כמו כן לנשים נשואות יותר קשה להתקבל לעבודה בגלל הסיכוי שיכנסו להריון. כמו כן נתקלות בהטרדות מיניות מצד בעלי כח תעסוקתי כמו המנהלים או המעסיקים שלהם. אפילו בנתוני העובדים אשר מקבלים פחות משכר מינימום בניגוד לחוק מספר הנשים הוא כפול ממספר הגברים.

אפליה בעבודה קוראת גם היום ואמנם החוקים מגינים על העובדים אך הבעיה היא לא החוקים אלה הערכים והדעות הקדומות של המעסיקים, עד שאלה לא ימחקו מעל פני המדינה שלנו האפליה בעבודה תמשיך להתקיים והעובדים ביחד עם החוקים יצתרכו להגן על זכויותיהם והמעסיקים ימשיכו לחפש פרצות ולהפלות עובדים לרעה.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *