ביטוח ניירות ערך | זירות מסחר | פורקס – ביטוח פורקס

ביטוח פורקס

 

אנשים רבים העוסקים במסחר בשוק מטבעות חוץ פועלים באמצעות ביטוח פורקס. לפחות הם סבורים שמדובר בביטוח פורקס, למרות שכפי שנראה עוד בהמשך, חברות פורקס אינן חברות ביטוח להפסדי הלקוחות.

מהו מסחר בביטוח פורקס? חברת פורקס – כל אחת מן החברות הרבות הזמינות בשוק – סוחרת במטבעות חוץ ומאפשרת למשקיעים לבצע מבתיהם עסקאות חליפין על פי שערי חליפין ועל פי תאריך מוסכם מראש. עסקאות חליפין אלה בביטוח פורקס יכולות להיות מיידיות או מושהות. במסגרת המסחר בביטוח פורקס, ניתן לבצע עסקאות אל מול מיליוני סוחרים אחרים מרחבי העולם.

שיטת מסחר זו, בביטוח פורקס, שמאפשרת לבצע עסקאות מבלי לצאת מן הבית, יכולה להניב רווחים נאים ומהירים. אך תקדימי העבר גילו שכמות ניכרת מאוד של הסוחרים בביטוח פורקס – עד כדי תשעים וחמישה אחוזים מהם – מפסידים את הכסף בתוך זמן קצר ביותר.

על פי ההערכות, מגלגל שוק ביטוח פורקס סכומים עצומים בכל יום מסחר. חלק מן המספרים מדברים על כשלושה טריליון דולר שמתגלגלים בין מיליוני הסוחרים בפורקס בעולם כולו. אחד מיתרונותיו הגדולים של שוק הפורקס הוא שמדובר בתחום שפתוח להשתתפות של אנשים שהעיסוק הכלכלי אינו המקצוע שלם. כאן טמון היתרון שלו – אך כאן גם טמון הסיכון והחיסרון הפוטנציאלי, של הפסדים כספיים משמעותיים למי שמשחק בשוק ביטוח פורקס ואינו מבין באמת מה הוא עושה.

כאמור, ביטוח פורקס אינו באמת ביטוח. השם המדויק הוא מסחר פורקס. דיוק זה אינו סמנטי בלבד. הוא נמצא בלב הליכים משפטיים המתנהלים בין לקוחות מאוכזבים של חברות פורקס שטענו כי החברות חייבות בביטוח של הפסדי הלקוחות. כך, למשל, קבע בית משפט השלום בתל אביב, בשנת 2014, שחברת פורקס אינה ביטוח פורקס ואינה מנהלת את תיקי הלקוחות אלא רק מעניקה ללקוחות את הפלטפורמה שתשמש אותם במסחר. בשל כך, נקבע כי אין להתייחס לחברת פורקס כמעין חברת ביטוח שאמורה לשאת בהפסדים.

 

קביעה זו ניתנה בתביעה של לקוח שטען כי חברת פורקס הונתה אותו כאשר לא ביצעה בשל כשלים טכניים הוראות שנתן לעסקאות מסוימות. לטענת אותו לקוח, בשל אותה תקלה הפסיד כ-280 אלף דולר. מנגד, טענה החברה, שאליה התייחס הלקוח כאל ביטוח פורקס, כי ההפסדים הגדולים נגרמו ללקוח רק בשל התנהלותו והסיכונים הגדולים שלקח.

 

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *